засідання
літературної студії «Когорта»
У Національному культурному центрі України в
Москві відбулося чергове засідання молодіжної літературної студії «Когорта».
Цього разу
тема зустрічі була загадковою та інтрігуючою – «22».
Саме так
називається твір Ліни Костенко, який у структурально-семіотичному вимірі
аналізувала керівник студії Олена Марченко.
22
Два чорні
лебеді календарного білого моря
Випливають
із ночі і знову кудись у ніч -
Лебедин і
лебідка лебедин і лебідка
чорні
лебеді часу з лебединої пісні сторіч
потім
випливуть знову з багряної дельти світанку
віковічні
абсурди кричать у пелюшках "кува"!
22-го
березня 22-го вересня
22-го
жовтня
22 22 (
двадцять два )
чорні
лебеді часу з якого вони Дунаю
де ночують
вони і які вони зорі клюють
я нічого не
знаю нічого нічого не знаю
буду я чи
не буду через місяць вони припливуть
о які
незворушні над морями вселюдської крові
випливають
із ночі і знову кудись у ніч
а як
глянути зблизька - дзьоби у них пурпурові
чорні
лебеді часу з лебединої пісні сторіч.
Ліна Костенко
Доповідач зазначила, що у збірці "Вибране” Ліни Костенко можна
знайти тексти, які звичним для читача способом моделювання дійсності
протиставляють авторську розгадку коду. А тому поезія ускладнюється, тяжіє до
герметичності. Письменниця відмовляється від структурних норм, до яких звик
читач і пропонує свої "правила гри”. На цьому етапі з’являється проблема
незбігання "тезауруса” автора і читача. Звідси – поліінтерпретація.
Виникає можливість різнопланового розшифрування текстів, варіанти встановлення
істинності елементів читач має визначати відповідно до своїх смаків та
інтелектуальних можливостей. В таких текстах зникає відповідність, з’являється
суб’єктивна читацька інтерпретація, тотожність плану змісту і плану вираження
прогресує до умовної еквівалентності. Образний світ заповнений уламками далеких
від нас культур, шматками матеріальної культури. Зміст і функції цих фрагментів
не підвладні мімезисові. Тому перед читачем постає проблема розгерметизації
тексту з метою отримання необхідної інформації.
Олена навела приклад можливого прочитання поезії Ліни Костенко "22” з використанням методики
структурально-семіотичного аналізу французького літературознавця Ролана Барта.
У ході обговорення прозвучало безліч думок, навіть більше, ніж присутніх на
зустрічі.
На моє
переконання, найголовніше, і найвище вміння митця – не тільки передати свою
думку, свої враження, але й надихнути на роздуми, аналіз, занурення в глибини
філолології, історії, філософії…
Коли людина переймається твором, «пірнає» в нього, то наче містичним чином
зливається з текстом. І тоді стає не просто читачем, стороннім спостерігачем за
розвитком думки автора, а й в якійсь мірі співавтором.
А творчі люди – то є душа країни, народу. То є голос, який чуєш серцем, душею.
І стає однаково, які саме таємниці приховують у собі
рядки слів.
Важливо, які струни вони зачіпають у наших душах.
І я там був,
Ярослав КОПЕЛЬЧУК.
|